Update 3

1 mei 2022

Het verhaal gaat verder langs de rivier de Rhone, vanuit Taizé richting Lyon. Ik wilde even op de tolweg rijden, omdat daar de meeste kans is om LPG te tanken. Mijn gasfles is namelijk ingebouwd met een LPG tank, waar de verwarming, boiler en koken op zit. In Taizé is er namelijk geen mogelijkheid om op stroom te staan, dus de koelkast moest op gas gedurende 6 dagen. Wel spannend, want ik had nog niet 'off grid' gestaan met deze temperaturen. Het is nl elke dag rond de 22 graden, 's nachts koelt het wel af, maar de koelkast sloeg toch wel aan elke 2 uur. Maar ik hoefde niet te koken en ook de verwarming hoefde niet aan. De tank was vol, en daarnaast heb ik nog een propaan/butaan fles die wel gewisseld moet worden, als reserve. Bij het tankstation bleek ik maar 1 liter gas te hebben verbruikt, en dat viel mij echt heel erg mee. Fantastisch, en met dit gevoel reed ik door naar Lyon, waar ik per ongeluk het bordje 'centre ville' aanhield, en ja, dan kom je uit in het centrum....shit!....Nou ja, rustig blijven en nu WEL de navigatie gehoorzamen! Haha....Maar na Lyon kwam ik in de file terecht...tja, op zondag, geen vrachtverkeer en toch file....

Uiteindelijk beland op een hele leuke camping dichtbij de Rhone, met een beekje. Le Daxia, mooie ruime plek. Even later kwam er een andere camper naast me staan, en we stonden (om het zo maar even te zeggen) 'standje 69'. Ik vooruit ingeparkeerd, hij achteruit ingeparkeerd, waardoor de camperdeur tegenover elkaar komt. Zo kijk je elkaar dus lekker het eten van het bord, vond het in eerste instantie niet zo leuk, ik houd wel van een beetje privacy. Maar het was een Nederlands stel uit Limburg, en het waren hele prettige mensen. Gewoon gezellig en gemoedelijk uitgewisseld, en ze hadden natuurlijk een 'zachte G' en het zangerige spreken, wat ik geweldig vind!

Ook nog een dag een prachtige fietstocht van zo'n 40 km gemaakt, lekker eerst bij de boulangerie langs om lekkere broodjes te halen, en bij de Rhone op te eten. Pain au chocolat is wel mijn favoriet, en gewoon stokbrood snijden met je zakmes, beetje kaas erop of gewoon chocopasta en een thermos met thee, aan het water....met een prachtig uitzicht, gelukkiger kun je mij deze dagen niet krijgen. Als een God(in) in Frankrijk....nou, ze bestaat haha...

Een paar dagen op deze camping gebleven, omdat ik ook gewoon wil relaxen en lezen. Het is elke keer prachtig weer, strakblauw en 23 graden, ik heb alleen regen gehad toen ik vertrok uit Taizé. Ik heb besloten om richting Zuiden de Rhone te volgen en als ik op pad ga, niet meer dan zo'n 50-80 km te rijden.

Na dagen van relatieve rust vond ik het nu wel leuk om naar een stad te gaan. Het werd Tournon sur Rhone, een leuke stad met een bruisend centrum. Ik had een hele mooie route gereden langs de D86, wat rijdt langs de Rhone. En op een camping belandt op zo'n 5 km van het centrum, prima te fietsen! De volgende dag heb ik de stad bezocht en deze is eigenlijk opgedeeld in 2 gedeelten, beiderzijds aan de Rhone, maar in verschillende gebieden. In de Ardéche is het Tournon sur Rhone, en als je de grote brug overgaat kom je in een ander gebied, de Drome, waar de stad Tain d'Hermitage heet. In dit gedeelte, wat er wat moderner (en rustiger) uitziet, heb ik, als chocolade fan, het museum La Cité du Chocolat bezocht. Erg leuk en interactief. Het ging wel alleen over het merk Valrhona, maar dat maakt niet uit. Leuke weetjes....Daarna nog het kasteel bezocht, wat het mooiste zou zijn van de Ardéche....maar helaas, het kon mij niet boeien, alhoewel het uitzicht vanaf het terras wel mooi was!

Tot nu toe vermaak ik me dus nog prima, ook natuurlijk mede dankzij het mooie weer....

1. Josée:
    1 mei 2022
    Hey zus ♥️ wat fijn om je reisverhalen te lezen. Mooie ervaring!!! Je geniet volop, dat is er goed uit te halen 😉 Heerlijk ... 22 graden, wij mochten vandaag in Lemmer de 15 graden aantikken😄 #wachtendopvolgendereisblog en foto's
  2. Nicolet Janse:
    Mooi Ingrid!
    Genieten zo, op een relaxte manier!!
    Heerlijk om zo “je huis “ bij je te hebben..
  3. Karin:
    1 mei 2022
    Wat leuk Ingrid om zo stiekum een klein beetje met jou op vakantie te zijn, erg leuk om te lezen allemaal. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende blog.
  4. Esther:
    2 mei 2022
    Geweldig leuk om je reisverslag te lezen. Zo te zien heb je het naar je zin, wat wil je ook hahah. Geniet ervan.
  5. Jos Kikkert:
    2 mei 2022
    Ziet er allemaal erg mooi uit.. enne dat feitje over die witte chocola. Dat wist ik niet.
    Veel plezier daar!