update 9

4 juli 2022

Even een tijdje geen blog van mij gehad, want ik heb een innerlijke reis gemaakt. Natuurlijk wel met de camper, maar ik had even tijd nodig voor wat interne processen. We leven nou eenmaal in best pittige en spannende tijden, en ook in de wereld merk je dat er veel in een hogedrukpan zit. Maar goed, verder met mijn fysieke reis!

Voordat ik naar Andorra vertrok heb ik nog de grotten van Limorgives bezocht, dus alweer een tijdje geleden, maar de foto's daarvan wil ik jullie niet onthouden, want het was prachtig. Een van de grootste grotten hoog in de bergen van Europa, en ook een toevluchtsoord van de Katharen tijdens de kruistochten. Met een enorme Kathedraal met een geweldige acoustiek. Als de wifi het toelaat heb ik een muziek fragmentje waarbij de reisgids zomaar spontaan begon te zingen in deze kathedraal, was magisch. Ook heb ik toen de stad Foix nog bezocht, vanaf de camping met de bus. Kost hier maar 1 euro, waar je ook heen gaat...Mooie stad met veel historie. Ik heb hier het chateau en de abdij Volusien bezocht.

Maar na Andorra kwam ik weer terug in Frankrijk en dit keer een weer een mooie reis over de pas met mooi weer, en ik wilde boven op de berg tanken, dat leek me het meest economisch haha....ik hoefde dan alleen nog maar te dalen.. Maar ik had geen rekening gehouden met het drukverschil, dus toen ik de tankdop eraf draaide, gulpte er diesel naar buiten en op mijn kleding en armen.....nee he! Sleutels en alles zat eronder...Terwijl de tank toch bijna leeg was, maar goed, ik kon me in de camper wel wassen en schone kleren aantrekken, maar zo'n lucht blijft wel even hangen. Op de camping dan ook direct mijn kleding in een sopje en daar trof ik een vlaamse vrouw waar ik mee aan de praat raakte. Direct een klik door de Katharenreis, want in deze regionen zijn de meeste mensen daar wel bevattelijk voor. En in verschillende boeken word vermeld dat je deze medemensen herkent aan de ogen (de spiegel van de ziel) en dat is tot nu toe ook mijn ervaring. Je kijkt iemand in de ogen en je weet het. Toen ik in Perpignan was, had ik ook zo'n ervaring. Dat is niet in woorden uit te leggen, en je hoeft verder ook niets met die mensen, alleen de herkenning is genoeg. Kortom, dat had ik met deze vrouw ook, en ik nodigde haar uit om bij de camper nog even verder te praten. Heel mooi. Wat ik dan ook wel bijzonder vind is het gevoel van kippenvel, telkens als je wezenlijke kennis deelt die voor beide herkenbaar is. Dat heb ik niet alleen hier hoor, maar ook in NL, maar hier wel meer...Ook ga je dan weer uit elkaar, wat ook weer goed is. Maar het zijn wel pareltjes in mijn reis.

Een volgend pareltje was mijn ontmoeting met een soefi vrouw, en ook met haar heb ik heel veel gedeeld. Ze komt uit Duitsland en heeft al veel gereisd, oa China en de Balkan landen. Ook zij heeft haar huis verkocht al een paar jaar geleden, en woont in een camper. Ze had nog een huis op Mallorca, maar dat is nu ook verkocht. Het was een enorme (katharen) herkenning, en we hebben veel kennis uitgewisseld, samen gegeten en de ochtend dat ik vertrok, hebben we nog een uur gepraat. En veel kippenvel momenten, fantastisch! Ze heeft een katharenlied voor me gezongen met haar gitaar. Ze is namelijk ook zangeres. Maar dan is het ook weer goed om alleen te zijn, alles weer even te plaatsen, want ik ging op voor mijn trilogie hier in Frankrijk, namelijk Rennes-les-Bains, Rennes-le-Chateau en Alet-les-Bains. Belangrijke plaatsen in het katharengebied, omdat dit de mogelijke woonplaats is geweest van Maria Magdalena, tenminste ze is hier veel geweest. Dat ademt het hele gebied als je het wilt zien, en het komt voor mij wel tot een soort kernpunt van mijn toch ook wel innerlijke reis. Als je veel reist, is misschien het nadeel dat je je nergens vestigt en dus misschien geen fundament bouwt, maar dat is de optiek van de uiterlijke reis. Mijn ervaring is dat dit fundament gebouwd wordt in mezelf, en ik denk dat het daardoor resulteert in een gevoel van thuis zijn in mij.

Maar goed, Rennes-les-bains dus…..hier verbleef ik 3 nachten en heb de thermale baden bezocht met een heerlijke massage. Er was ook nog een kleine sauna, dus ik kon mijn geluk niet op hahaha...even weer lekker bubbelen en zweten. Alhoewel de temperaturen hier soms ook om te zweten zijn, kan ik nergens een deur vinden om er weer uit te stappen. Ik heb mijn kannen water gevuld met het water dat zo uit de berg kwam, heerlijk. Er waren zelfs mensen die vanuit het volgende dorp op de fiets hun water hier kwamen halen. Source of Life. Ook de fontaine d'amour heb ik bezocht, 's avonds om half 9, toen het helemaal stil was. Was een prachtige ervaring. Later las ik pas dat het verhaal vertelt dat Maria Magdalena hier mensen gedoopt zou hebben, maar er hangt een bijzondere energie!

Daarna was mijn volgende camping Alet-les-Bains, bekend van de abdij, die verschillende malen is gebombardeerd en dus nu een ruïne is. De camping was er vlak achter, wat ik wel mooi vond. Maar voordat ik daar kwam, ben ik eerst nog een middag in Rennes-le-Chateau geweest. Ja, superlatieven schieten tekort, maar het deed me veel. In de toeristen informatie staat dat dit dorp bekend is geworden door een pastoor, Berenger Sauniére,in 1882 die hier het dorp weer op de kaart heeft gezet. Op de een of andere manier is hij heel rijk geworden, en heeft daarmee het dorp weer opgebouwd. De info zegt dat hij misschien wel een schat gevonden had, maar hij heeft daar nooit iets over losgelaten. In mijn optiek staat er veel slechte info op internet hierover. Maar het hele dorp is gewijd aan Maria Magdalena, bijzonder hoezeer dat hier in Frankrijk zo gewoon is, ik vind dat mooi.

Ook de routes die ik rijd, zijn elke keer weer adembenemend, ik vind dit echt een schitterend gebied om te rijden, en ik rijd bewust niet lange afstanden, zodat ik meer tijd heb om ook gewoon ergens stil te staan.....

1. Bregulla:
    4 juli 2022
    Geweldig wat je mag beleven. Wat een rijkdom.
  2. Nicolet Janse:
    Prachtig Ingrid!

Ik ben inmiddels weer op “ mijn weg” tussen scharretjes en Tours…
    Geniet op mijn manier, soms is het afzien , vanwege de temperaturen, maar wanneer ik ‘s avonds in een stadje mijn avond maal nuttig , voel ik mij rijk en bevoorrecht!
    In de middag is het vaak afzien , door vermoeidheid en hoge temperaturen, maar mij hoor je niet klagen!
    Lieve groet, op jouw mooie reis!
  3. Miriam:
    4 juli 2022
    Prachtig om in contact te komen met zoveel mensen. Veel geluk, goede reis en wijsheid gewenst!
  4. Menno:
    4 juli 2022
    Dankjewel Ingrid voor je mededeelzaamheid.
  5. Josée:
    💖 🥰
  6. Esther:
    5 juli 2022
    Prachtig verhaal Ingrid.
  7. Nicoliene:
    6 juli 2022
    Genieten, Ingrid! Ik herken je herkenning, de pareltjes, prachtig. Mooi dat je langzaam reist. Ook benieuwd naar je innerlijke reis, maar misschien hebben we het daar ooit over ergens op onze reizen.
  8. Karin:
    12 juli 2022
    Lekker genieten Ingrid, wat een prachtige natuur. Heerlijk om je verhalen te lezen en zo een beetje mee op reis te zijn.
  9. Janny molenhuis:
    20 juli 2022
    Heerlijke reis Ingrid. Jammerrrr dat je met je blog stopt. Ik vind dat je zeer onderhoudend kunt schrijven en ik lees je met plezier. Het verveeld mij dus zeker niet.
    Genietze 😘