update 5

20 mei 2022 - Aix-en-Provence, Frankrijk

Nou, update 5 alweer, wat vliegt de tijd een eind weg zeg...en ik moet zeggen, ik heb er nog steeds geen genoeg van. Wat wil je ook, prachtig weer, leuke mensen ontmoeten en elke ochtend een pain-au-chocolat met koffie....wie wil dat nou niet? Hahaha...maar ik leef geen "face book-leven" hoor, er zijn ook heus wel dagen dat het niet zo vlotjes gaat, maar die zijn tot nu toe op 2 vingers te tellen!

Ik ben dus aangekomen in Avignon, op een camping zo'n 2 km van de stad. Perfect. In deze stad wil ik in ieder geval Le palais du papes bezoeken, en natuurlijk Le Pont d'Avignon, waar ze dansen, volgens het bekende liedje. Maar het was niet zo, tenminste niet toen ik er was. Wel een bijzondere brug, die tussen 1177 en 1185 gebouwd is. Het verhaal gaat dat dit door een herdersjongen genaamd Bézénet in gang is gezet nadat hij een droom had gekregen om een brug te bouwen over de Rhone. De brug is enkele malen verwoest en en weer opgebouwd totdat ze er rond 1700 mee opgehouden zijn, de restanten zijn dus nu te zien als een half afgebouwde brug. Het is inmiddels wel veranderd van hout naar steen. Gelukkig hebben ze een goede brug kunnen bouwen even verderop, om de stad Avignon met Villesneuf-les-Avignon te verbinden. Ook kun je nog gewoon met een pondje over de Rhone..

Palais du Papes stond nu compleet in de steigers, maar het kon wel bezocht worden. Er hebben hier 9 pausen gewoond in de periode van 1300-1700. Daarna heeft het nog een tijdje dienst gedaan als gevangenis (!), heb ik me laten vertellen...Het was een leuke rondleiding met een histopad en koptelefoon. Was wel een aparte ervaring, want fysiek was er niet heel veel te zien, maar op de histopad werd het beeld getoond hoe het eruit had gezien. Ik vond het wel een leuke belevenis.

Daarna wilde ik naar Aix-en-Provence, want ik geloof wel dat de Rhone zijn weg zelf kan vinden richting de Middellandse zee, dus die route heb ik verlaten, en ga verder met mijn pelgrimstocht richting de Provence. In dit gebied staan vele kerken en basilieken die opgedragen zijn aan Maria Magdalena. Misschien moet ik dat even vertellen, in verschillende documenten staat geschreven dat Maria Magdalena, na de kruisiging van Jezus, haar leven niet meer zeker was. Ze is gevlucht samen met haar kinderen en een gevolg aan mensen naar o.a. Frankrijk. Hier aangekomen heeft ze tot het einde van haar leven hier gepredikt en is ook overleden in Frankrijk. De Katharen zijn hieruit voortgekomen om deze leer te bewaren en te leven. Het is zeer wijd verbreidt, want ook in bijvoorbeeld Glastonbury in Engeland, kom je deze legende tegen.

Maar ik heb het in 2 etappes gedaan, ben onderweg eerst neergestreken in Cucuron. Ik vond dat gewoon een grappige naam, en vond een camping in de buurt. Leuk stadje ook, waar ik bij een kapper ben geweest. Een Iraanse vrouw, en ik denk dat ik er een leuk kapsel aan overgehouden heb...haha..

Toen aangekomen in Aix, een prachtige camping op zo'n 8 km van de stad. Een Nederlands stel had me deze aangeraden, ook omdat er een bushalte voor de camping was. Ik raakte al snel aan de praat met Vlaamse pensionadas, want we moesten wachten totdat de camping open ging. Erg leuk, een hele hartelijke en open vrouw. Er waren nog 2 plekken vrij en ik besloot om naast hun te gaan staan. Geen slechte keus, want ze bleken wel wat over de omgeving te weten. Dankzij hun heb ik een prachtige wandeling gemaakt in het nabij gelegen Nationaal Park, gewoon 4 á 5 uren wandelen in het bos. Wat een heerlijke verademing na de steden en stadjes. Met als apotheose een schitterend uitzicht, want ja, het was natuurlijk wel klimmen...maar toch redelijk vlak het grootste gedeelte. Onderweg kwam ik een vrouw tegen die wandelde met een Husky, en ik heb een tijdje met haar opgelopen. Leuk gesprek in gebrekkig engels met de franse slag ..

1. Papa en mama:
    21 mei 2022
    Lieve grote stoere dochter, Wat fijn dat alles goed gaat en dat we mee mogen genieten van je reis en vooral van de verslagen. Het is een goede keus geweest om naar het zuiden af te zakken ipv naar Scandinavië. Dikke kus van mama en papa.
  2. Jetty:
    22 mei 2022
    Wat prachtig daar. Goede keuze! Heel leuk om je verslagen te lezen. Heel veel plezier weer deze week😁 groetjes
  3. Josée:
    23 mei 2022
    En daar is weer een update!!😆 Leuk om je reisverhalen zo te volgen. Je kunt het nooit zo gespecificeerd weer vertellen dan hoe je het nu deelt. Lekker genieten (maar dat doe je wel😉). Groetjes van ons 😘
  4. Janny molenhuis:
    23 mei 2022
    Mooi dat je er nog niet zat van bent 🤣🤣🤣🤣
    Heerlijk om je verslagen te lezen en zeer onderhoudend.
  5. Miriam:
    25 mei 2022
    Ook nu weer op de hoogte hoe het je vergaat. Heel leuk om te lezen. Frankrijk is prachtig ♡ nog een hele fijne reis! Wat een goede keus toch die camper hè.