update 6

28 mei 2022 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Eindelijk weer eens een goede wifi verbinding, het is op heel veel plekken in Frankrijk toch echt bar en boos....

Nogmaals weer bedankt voor alle reacties op de blogs, super dat het zo gewaardeerd wordt!

Ik was geëindigd in Aix-en-provence, maar daar moet ik nog even een bijzonder verhaal over vertellen. Er was nl een bushalte vlakbij de camping, en die bus zette mij prima af in het centrum van Aix, alleen ik had niet goed gekeken welke bus ik weer terug moest hebben. Ik dacht lijn 13....ja waarom? Geen idee. Dus terug ingestapt in lijn 13, de buschauffeur zei dat-ie naar de camping ging. Maar de bus ging een hele andere kant op, dus aangekomen bij een camping zei ik dat dit het toch echt niet was....Nu zat er een vrouw naast mij die luidruchtig in het engels aan het telefoneren was (ik dacht nog...wat irritant zeg), maar toen ze ophing, bleek ze te weten waar mijn camping dan wel was. Ik zou tegelijkertijd met haar uitstappen, zei ze, dan wees ze me de goede bus. Prima, maar we raakten aan de praat en ik vertelde mijn verhaal en dat opende een deur...de geschiedenis van de provence wist zij niet op die manier...ze woonde er al 45 jaar! Ze vond het zo leuk, dat ze aanbood om me met haar auto naar de camping te brengen, wat ik natuurlijk niet afsloeg. Dus ja, ik was in de verkeerde bus gestapt, maar het bleek toch een mooie ervaring..

Daarna door naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume, daar wilde ik de Sainte-Marie-Madeleine basiliek zien. Maar dit was ook weer een bijzondere camping ervaring. Het was de enige camping in de buurt, ik betaalde voor 2 nachten, maar de eigenaar was zeer ontstemd en gefrustreerd, omdat de werklui die hij had besteld, niet waren komen opdagen. Hij was wel vriendelijk, maar er hing een narrige sfeer. Vervolgens kostte het me wel 3 kwartier om de camper goed neer te zetten, er was geen recht stuk te bekennen. Ik raakte ook steeds gefrustreerder. Had ik m eindelijk een beetje naar mn zin, bleek mijn stroomkabel niet lang genoeg....Grmbl!! (toch 20 meter..) Ik besloot om 's avonds naar de Basiliek te gaan, en in de stad te gaan eten. De volgende ochtend wilde ik weer weg, maar de eigenaar was not amused om me de tweede nacht geld terug te geven, maar uiteindelijk wel gekregen. Wat een sfeer zeg! Ik ging naar een camping iets noordelijker en dat was als een warm bad, wat een leuke ontvangst en leuke mensen....Maar ik kon maar voor 1 nacht blijven want ik had 2 overnachtingen geboekt in een klooster...Hotellerie La Sainte Baume, genoemd naar een enorm massieve en machtige bergketen die ineens opdoemt vanuit het overwegend glooiende en groene Aix-en-provence. Indrukwekkend gezicht als je daar naar toe rijdt... De tocht erheen ging over smalle weggetjes omhoog, waar ik....jawel....een touringcar tegenkwam. Tja, het dalende verkeer heeft voorrang, dus ik moest achteruit....pfff....wel even met het zweet in mijn handen, maar getuige het feit dat ik dit nu typ...ik heb het overleefd!

Het klooster is van de Dominicaner Monniken, met een bijzondere kapel gewijd aan Maria Magdalena. Het biedt plaats voor pelgrims en andere geïnteresseerden die meer willen weten over Marie Madeleine (zo wordt ze in Frankrijk genoemd) En ook vanuit hier te klimmen naar de grot, waar overleveringen zeggen dat ze hier de laatste 30 jaar van haar leven heeft gewoond. Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar het gaat te ver om het hier uitgebreid over te hebben in deze blog. Het is een bijzondere grot, de klim is ook fantastisch door het bos. Ik had de maaltijden ook inclusief, want juist tijdens de maaltijd kom je tot de mooiste gesprekken, en dat was ook zo. Wat een mooie mensen daar....Een oudere man vroeg me zelfs of ik een historicus was...hahaha....dat vond ik wel een compliment....nee hoor, gewoon gezondheidszorg!

Daarna door naar Saintes-Maries-de-la-mer....een stadje aan de Middellandse Zee. Er was mij verteld dat er een feestweek zou zijn, omdat rond 24 mei destijds, 3 Maria's met een bootje aan land waren gekomen vanuit Palestina. Daaruit zijn de zigeuners ontstaan, zo vertelt het verhaal. Het was dan ook boordevol met Gypsy's in de stad, en het was echt ontzettend druk, niet leuk meer....maar wel even lekker aan het strand een ijsje eten, dus maar 1 nacht gebleven en daarna snel weer vertrokken naar het natuurgebied 4 km ten noorden van de stad. Parc Naturelle Camague. Prachtig waterrijk gebied met flamingo's en vele andere vogels. Verrekijker en fototoestel in de aanslag,....(foto's volgen)

Wederom veel leesplezier, en tot de volgende update!